15 Jun 2010

Berperingkat dan bersederhana dalam mengajar

Sekiranya seorang pengamal Senaman Tua yang menuntut pada awal 2000-an melangkah ke kelas ST pada tahun 2010, mungkin dia akan berasa kekok dan janggal, kerana perjalanan kelas kini tidak seperti dulu.

Sebenarnya, memanglah ST masih muda, dan baru dicabut daripada silat, maka sebagai anak yang baru kelahiran, masih banyak yang ia perlu belajar dan bangunkan supaya ia boleh berdiri sendiri daripada ibubapanya.

11 Jun 2010

Langkah Senamku 6: Jika pasal ST pasti kucurigai

Guru Azlan Ghanie baru sahaja menelefon saya mendedahkan ada sebuah universiti luar negara yang berminat menjadikan Senaman Tua dalam bentuk akademik.

Perkara yang belum dibincangkan adalah, adakah ia berbentuk kursus bersijil, diploma atau sebahagian daripada ijazah yang lebih komprehensif.

10 Jun 2010

Koleksi gambar sesi Senaman Tua

Koleksi gambar sesi Senaman Tua yang pernah saya kendalikan. Untuk melihat koleksi penuh, sila layari: http://www.facebook.com/album.php?aid=176922&id=732694171

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

09 Jun 2010

Langkah Senamku 5: Naga Berlabuh di Alam Korporat


Selepas melangkah keluar dari majalah SENI BELADIRI pada tahun 2004, saya menyertai syarikat khidmat kecergasan Whyfit Sport Adventure Sdn Bhd, diasaskan Yazid Abdul Rani, juga seorang pengamal beladiri dan jurulatih Senaman Tua.

08 Jun 2010

Empat Kedudukan Dalam ST

Sukatan pelajaran ST boleh dibahagikan beberapa cara. Ia boleh diasingkan mengikut anggota badan yang disenamkan atau mengikut kedudukan badan ketika bersenam.

Jika kita kategorikan menurut anggota, maka mudah dikatakan ada 5: senaman Tapak, Lutut, Pinggang, Tangan dan Kepala. Tetapi jika menurut kedudukan, boleh dikategorikan sebagai 4: Berdiri, Duduk, Baring dan Melangkah.

Pada saya, kategori yang lebih elok digunakan adalah Empat Kedudukan. Apabila menyebut kepada pengamal, "Kita mulakan dengan senaman berdiri diikuti senaman duduk..." ia menerapkan pemeringkatan dalam pemikiran pengamal supaya mereka mudah mengikuti kelas dan mengamal di rumah.

Bukan hanya membantu pengamal memahami prosesnya tetapi juga memudahkan jurulatih menggunakannya sebagai rangka mengajar.

Setiap satu kedudukan ini mempunyai gugusan senaman yang khusus bagi setiap anggota badan dan sesuai diamalkan dalam semua keadaan lantai.

Namun, kadangkala kita tidak dapat menyampai kesemua sukatan kepada pengamal dalam satu sesi. Saya pernah beberapa kali memimpin sesi Senaman Tua di mana pengamal terpaksa bersenam di atas jalan tar atau di kawasan luar di mana duduk atau berbaring tidak sesuai. Maka, saya hanya melakukan set senaman berdiri dan melangkah dan itu sudah cukup memberi rasa kepada mereka, walaupun tidak merasai keseluruhan senaman ST.

Pernah juga, ketika memimpin kelas buat perkumpulan ustazah Taska, saya berniat melakukan senaman berdiri supaya tidak mendatangkan aib pada mereka. Nyata, tanggapan saya silap, kerana mereka cukup sporting meminta saya memimpin sehingga ke duduk dan baring. Saya pula yang menjadi malu.

Senaman Berdiri rata-rata adalah pecahan dan pengubahan tumpuan anggota daripada Tapak 9. Setiap satu senaman dalam set itu sedikit sebanyak mengulangi dan melatih Tapak 9 secara langsung dan tidak langsung.

Senaman Duduk pula tidak mengandungi banyak senaman kerana hanya memberi fokus kepada pinggang dan tulang belakang, yang agak sensitif kepada senaman kasar. Maka, diberikan sedikit dan berintensiti rendah. Lagipun, kebanyakan senaman postur sudah dilakukan ketika kedudukan Berdiri secara tidak langsung.

Senaman Baring mampu menyusahkan jurulatih kerana pengamal sering tertidur hasil kepenatan melakukan dua kedudukan sebelumnya. Ia juga tidak mengandungi banyak senaman disebabkan memberi fokus hanya kepada perut dan leher. Geliat Anak Harimau pula meregangkan kembali hampir kesemua otot yang disenamkan dalam ketiga-tiga kedudukan itu dan sebagai persediaan ke Melangkah.

Walaupun Senaman Melangkah dimulakan dengan set tangan, tetapi kekuatan tangan dan penjanaan tenaga dan impak ketika bersilat bergantung kepada tapak dan langkahan. Maka, di sini, dimulakan dengan meregangkan tangan dan melatih pengaliran gerak yang tidak putus dari bahu ke jari, dari pinggang ke bahu, dan dari tapak ke pinggang.

Apabila masuk ke Segerak Selangkah iaitu tari silat penuh, maka kesemua latihan tadi dimanfaatkan secara gerak yang tidak putus.

Di bawah adalah senarai ST Tahap 1 diasingkan kepada empat peringkat itu:

Berdiri
1. Nafas Melayu
2. Tapak 9
3. Jengket
4. Labuh Luar
5. Labuh Dalam
6. Temu Tempurung
7. Langkah Tari Inang
8. Gelek Pinggang
9. Naga Berlabuh

Duduk
10. Duduk Pendekar/ Bersila
11. Siku Sentuh Lutut
12. Renang

Baring
13. Tengok Ibu Jari
14. Tegang Pusat
15. Geliat Anak Harimau

Melangkah
16. Tangan Melayu (Gulung Ekor Naga)
17. Tangan Melayu (Panas Tapak Tangan)
18. Tangan Melayu (Gerak 9)
19. Tangan Melayu (Bunga Teratai)
20. Sampai Tangan
21. Bilas Tangan
22. Segerak Selangkah 1
23. Segerak Selangkah 2
24. Segerak Selangkah 3
25. Segerak Selangkah 4
26. Segerak Selangkah - Berpasangan
27. Segerak Selangkah - Dapat Bunga

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab


07 Jun 2010

Penangguhan Kursus Jurulatih ST

Untuk makluman semua, Kursus Jurulatih (Train the Trainer) Senaman Tua yang dijadualkan pada 12hb & 13hb Jun 2010 di Riyadh Restu, Kuang terpaksa ditangguhkan ke satu tarikh yang akan di maklumkan kemudian.

Harap maklum dan mohon maaf atas segala kesulitan. Untuk maklumat lanjut sila, hubungi cikgu Azuan Mohd Shariff 013-3666 005.

06 Jun 2010

Bagaimana Jurulatih Senaman Tua Ditauliahkan

Sehingga kini, Senaman Tua sudah berkembang jauh dan mempunyai jurulatih dan tenaga pengajar yang mengasaskan kelas latihan di seluruh Malaysia. Tulisan ini menurunkan bagaimana jurulatih-jurulatih tersebut dihasilkan, status mereka di sisi pengurusan AGM Sdn Bhd dan apakah kaitan di antara mereka.

Sejarah Kejurulatihan Senaman Tua
Senaman Tua (ST) mula mendapat perhatian awal apabila pengasasnya, guru Azlan Ghanie menerbitkan beberapa senaman di dalam majalah PENDEKAR pada penghujung 1980an. Namun, pengunduran dirinya daripada penerbitan itu tidak lama selepas itu menghilangkan ST daripada pandangan pembaca.

Pada 1997, guru Azlan mula menerbitkan majalah SENI BELADIRI pula dan kali ini, satu ruangan khas, Senaman Tua, diwujudkan. Ia mendapat sambutan hangat, namun disebabkan ST diajar bersama-sama Silat Melayu Keris Lok 9, ahli-ahli silat lain tidak dapat menceburinya secara khusus. Atas sebab itulah, guru Azlan mengasingkan ST daripada Lok 9 dan menjadikannya satu entiti pelajarannya yang tersendiri.

Usaha terawal mengajar ST secara khusus ialah Kursus Asas Kecergasan & Senaman Tua, anjuran bersama Jalur Citranusa (M) Sdn Bhd dan Whyfit Sport Adventure Sdn Bhd. Selepas itu, barulah diadakan Seminar Senaman Tua.

Selain dari itu, juga terdapat siri seminar, kursus, bengkel atau sesi yang mengajar peserta sekadar menjadi pengamal ST dan sering diadakan di jabatan kerajaan dan badan-badan swasta.

Kursus Asas Kecergasan & Senaman Tua
Kursus ini diadakan pada tahun 2003 sebanyak dua siri dan melatih kira-kira 40 orang menjadi calon jurulatih. Kursus tersebut diadakan pada 27-29 Jun dan 5-7 September 2003. Ia dimudahcarakan oleh guru Azlan, Yazid Abdul Rani (pakar kecergasan) dan Eliza Hafiz (pakar kecederaan sukan). Syarat-syarat yang perlu dipatuhi ketika itu adalah membuka kelas masing-masing dan mengajar sejumlah 30 jam.

Seminar Senaman Tua
Seminar Senaman Tua diadakan selama dua hari berturut-turut dan mengandungi modul-modul Kecergasan dalam Senaman Tua, Senaman Asas Tahap 1, Latihan Dalam Kumpulan, Persembahan Berkumpulan dan Ujian Penilaian Jurulatih Bertauliah Senaman Tua.

ST juga diajar dalam bentuk seminar, kursus, bengkel dan sesi kepada peserta dari jabatan kerajaan, syarikat swasta atau pihak-pihak berminat secara khusus selama beberapa jam sahaja.

Jenis-Jenis Jurulatih Senaman Tua
Terdapat beberapa jenis jurulatih ST termasuklah:

  • Pengasas/ Pemegang Amanah Utama
  • Pemegang Amanah
  • Jurulatih Bertauliah
  • Calon Jurulatih
Carta di bawah menunjukkan hierarki jenis-jenis jurulatih dalam Senaman Tua:

Kini, juga terdapat Jurulatih Bertauliah yang juga adalah Pemegang Amanah, bergantung kepada hemat Pemegang Amanah Utama.

Silat Melayu Keris Lok 9
Guru Azlan Ghanie adalah Pengasas dan Pemegang Amanah Utama Silat Melayu Keris Lok 9 dan Senaman Tua. Lok 9 adalah silat keturunan guru Azlan dan mengandungi komponen Senaman Tua, Tari Pendekar, Tempur Tangan Kosong dan Tempur Bersenjata. Ia di bawah naungan Persatuan Silat Melayu Keris Lok 9.

Senaman Tua
Senaman Tua adalah komponen senaman yang dicabut daripada Lok 9 supaya dapat diajar kepada peminat senaman tanpa melalui kaedah bergelanggang Lok 9 dahulu. Namun, terdapat unsur-unsur dan kaitan rapat dengan Lok 9 dalam pelajarannya. Secara tidak langsung, pengamal Senaman Tua turut mempelajari asas-asas Lok 9. Ia dinaungi AGM Sdn Bhd.

Pemegang Amanah
Pemegang Amanah adalah jurulatih yang mengajar Silat Melayu Keris Lok 9. Mereka ditauliahkan oleh guru Azlan untuk mengajar kesemua komponen Lok 9 termasuklah Senaman Tua. Namun, mereka bukanlah Jurulatih Bertauliah selagi mereka belum melalui kaedah Seminar Senaman Tua dua hari.

Jurulatih Bertauliah (JBST)
Jurulatih Bertauliah adalah jurulatih yang melalui Seminar Senaman Tua selama dua hari dan menerima Sijil Mengajar dan Lesen Mengajar yang sah selama satu atau dua tahun.

Calon Jurulatih
Calon Jurulatih adalah jurulatih yang melalui Kursus Asas Kecergasan & Senaman Tua Siri 1/03 dan 2/03 yang diadakan di Whyfit Sport Adventure, Pusat Bandar Damansara dan Pusat Latihan Utama Senaman Tua di Setapak, Kuala Lumpur.

Pengamal
Di bawah setiap daripada tiga jenis jurulatih ini adalah pengamal yang tidak ditauliahkan mahupun diberikan keizinan rasmi mengajar kepada sesiapa.

Proses Pentauliahan JBST
Terdapat tiga cara seorang Pengamal, Pemegang Amanah atau Calon Jurulatih dianugerahkan tauliah sebagai Jurulatih Bertauliah Senaman Tua (JBST):

  • Seminar Senaman Tua
  • Ujian Penilaian Jurulatih Bertauliah Senaman Tua
  • Ehsan Pemegang Amanah Utama
Carta di bawah menunjukkan proses mendapat tauliah sebagai Jurulatih Bertauliah.


Seminar Senaman Tua
Seminar Senaman Tua diadakan selama dua hari berturut-turut dan mengandungi modul-modul Kecergasan dalam Senaman Tua, Senaman Asas Tahap 1, Latihan Dalam Kumpulan, Persembahan Berkumpulan dan Ujian Penilaian Jurulatih Bertauliah Senaman Tua.

Ujian Penilaian Jurulatih Bertauliah Senaman Tua (UPJBST)
UPJBST adalah ujian penilaian yang diadakan bagi Pemegang Amanah Silat Melayu Keris Lok 9 dan Pengamal yang sudah menuntut melepasi ujian Lok 5 dalam pelajaran Lok 9.

Ujian ini antaranya menguji kemahiran mengajar Senaman Tua dan peserta digalakkan menghadiri Seminar Senaman Tua pada hari kedua bagi mendapat pengalaman tambahan.

Ehsan Pemegang Amanah Utama
Dalam beberapa kes khas, seseorang dapat dianugerahkan tauliah Jurulatih Bertauliah secara automatik tanpa melalui sistem seminar mahupun ujian oleh Pemegang Amanah Utama, guru Azlan Ghanie.

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

05 Jun 2010

Langkah Senamku 4: ST dikongsi

Aduhai Silat. Bila membincangkan apa-apa perkara berkaitan pengaruh dan bangsa Melayu, tidak akan lekang dari perkara penyakit hasad dengki, tikam belakang, burukkan periuk nasi, fitnah, adu domba dan pelbagai lagi. Ada antara manusia membuat analisis:

"Ha, itulah orang silat"

"Ha, itulah orang politik"

"Ha, itulah orang Melayu"

Bagi saya yang mempelajari tabiat manusia secara khusus dari kecil hingga ke pengajian tinggi dan kini bertugas dalam bidang jatidiri di alam korporat, analisis saya ialah:

"Ha, itulah manusia".

Tetapi, sejak mendapat didikan agama daripada guruku, saya ubahkan menjadi:

"Ha, itulah manusia yang menurut nafsu".

Perhatikanlah waima dalam dunia silat, dunia taekwondo, dunia karate, dunia kali-eskrima, dunia BN, dunia PR, dunia Republican, dunia Democrat, dunia WWI, dunia WWII dan pelbagai lagi alam, sememangnya manusia melakukan fasad atas muka bumi.

Tiada kaitan langsung dengan silat apa atau bangsa apa yang dianggotai.

Namun, lazimnya apabila ada satu, mesti ada tandingannya, dan tandingan inilah yang membuatkan manusia bersaing. Jika sihat persaingannya, maka sihatlah emosinya, tapi kalau tidak sihat, maka keluarlah hasad dan dengkinya.

Di Malaysia, apabila kita mempromosi sejenis silat, lazimnya silat lain akan bangkit membela kawasannya. Masam muka. Marah dalam hati. Api dalam sekam. Jika buruk jadinya, gunting dalam lipatan.

Maka, bayangkan sahajalah sambutan masyarakat silat apabila guru Azlan Ghanie mengasaskan perguruannya sendiri dinamakan Silat Melayu Keris Lok 9. Pelbagai cercaan dan kutukan diterima. Guru Azlan bagaikan patah semangat. Beliau tidak faham kenapa tiada ruang untuknya berkongsi ilmu.

Tetapi, beliau gagahi jua. Hinggalah ditemui seorang insan bernama Yazid Abdul Rani. Yazid yang merupakan seorang perunding kecergasan, aerobik dan gimnastik untuk Kementerian Belia dan Sukan menghubungi guru Azlan, hendak bertemu.

Katanya, beliau sudah lama mengikuti SB dan meminati kolum Senaman Tua. Ia dalam bidangnya. Persahabatan terjalin dan persefahaman termeterai. Guru Azlan hanya senyum kerana pada masa itu, beliau masih tertanya, siapalah yang hendakkan silat dan senaman ini?

Yazid membantah. Katanya ST ini sempurna. Sehingga kini, guru Azlan tidak tahu apa maksud itu. Selepas itu, bukan satu-dua, tetapi ramai pakar kecergasan yang hadir memberi testimonial, melahirkan kehairanan. Kenapa ST tidak berada di luar sana? Kenapa masih tersembunyi?

Guru Azlan anggap itu semua sebagai pendapat masing-masing sahaja. Tidak mungkin orang ramai hendak belajar. Ia silat. Masakan boleh dipisahkan senaman daripada silat? Rosak dibuatnya nanti.

Tidak habis, datang pula pesilat memberitahu: guru kami tidak benarkan kami belajar silat lain, kami hanya mahu senaman. Bolehkah dipelajari berasingan?

Guru Azlan berfikir. Tentang adat. Tentang adab. Tentang pantang. Tentang larang. Tentang warisan. Tentang maslahat umum. Keputusan dibuat. Baiklah. Senaman Tua dikembangkan. Tapi hubungannya dengan silat jangan diputus. Itu sahaja syaratnya. Baju pengamal tetapi baju silat. Senaman terhujung tetap tari silat. Adab pengamal tetap adab silat.

Maka, atas persetujuan itu, lahirlah Kursus Asas Kecergasan & Senaman Tua Tahap 1 pada 4-6 Jun 2003 di WHYFIT Sport Adventure Gym di Pusat Bandar Damansara, Kuala Lumpur. Itulah titik permulaan ST dibuka kepada umum dan memberi peranan kepada peserta sebagai calon jurulatih. Kursus ulangan diadakan 3 bulan kemudian pada 5-7 September.

Daripada kesemua peserta tadi, hanya beberapa yang masih aktif mengajar ST, manakala yang lain mengamal untuk diri dan keluarga sahaja. Saya nampak guru Azlan puas. Puas, kerana jika beliau tidak dapat diterima di alam persilatan, ST mampu melangkah lebih jauh dalam membantu masyarakat menyelesaikan masalah-masalah kesihatan yang semakin menular.

Tahun seterusnya, saya melangkah keluar dari SB mencari rezeki yang lebih untuk diri dan keluarga. Maka, tidak dapatlah saya mengikuti perjuangan bersama guru Azlan. Pernah saya katakan, saya tidak sekuat itu untuk menjejak pendekar.

Tanggal 1 Oktober 2005, hari yang sepatutnya kami ke Ipoh merisik dan meminang bakal isteri saya. Hari itu juga, ayahanda tercinta meninggal, akibat kegagalan buah pinggang, bertali daripada sakit jantung yang bertali daripada 20 tahun menderita kencing manis.

Saya kesal. Tiada jasa saya kepada ayahanda. Hendak beri ST? Saya masih budak, tidak mempercayai segala kelebihan silat dan ST. Malu hendak mengajar orang tua. Sedangkan doktor tidak dapat membantu, inikan anak hingusan. Walaupun saya ajarkan satu dua, tetapi keyakinan itu tiada. Saya kesal. Kesalnya hanya Allah yang mengetahui.

Beberapa minggu selepas itu, saya sms guru Azlan: "Saya nak bantu kembang ST. Tak nak kes ayah berulang lagi"

Guru Azlan sentiasa guru Azlan. Tidak pernah menolak, sentiasa tersenyum. Sentiasa menerima.

Hasil perbincangan dan persetujuan, saya mencadangkan agar setiap jurulatih diselia oleh sistem lesen tahunan. Dengan cara itu, kita akan tahu siapa jurulatih yang ada, mereka mudah berhubung dan kita pelihara rupabentuk dan kaedah ST.

Tanggal 24-25 Disember 2005, Seminar Senaman Tua diadakan bagi mentauliah Jurulatih Bertauliah Senaman Tua dan saya diberi penghormatan pada umur 28 tahun sebagai seorang penceramah dan jurulatih pentauliah di samping guru Azlan. Pelik bin Ajaib al-Hairan. Tetapi, itulah kepercayaan seorang guru. Padahal saya cukup menjadi urusetia sahaja.

Seminar ulangan diadakan pada 29-30 April tahun seterusnya.

Berbangga saya, kerana walaupun berceramah, tetapi turut mengambil sijil dan lesen. No lesen saya A030. Antara yang turut ditauliah, cikgu Aini dari UPM, cikgu Hisamuddin dari Melaka, cikgu Dicky Dzulkarnain dari Singapura, cikgu Khadijah, anak guru Dahlan Silat Setiabakti, cikgu Zony penulis buku Sains Kesyukuran, cikgu Nazif http://terataimelayu.blogspot.com, cikgu Ooi Wei Chee dari Kedah, cikgu Tan Juan Khee (sensei Tan) dari MAS dan cikgu Zulkipli Ismail dari Sarawak.

Namun, pada tahun 2006, saya mendapat kerja baru dan isteri baru, maka gelombang cabaran kedua datang menerjah, dan sekali lagi saya menyepikan diri dari ST dan guru Azlan. Di kawasan perumahan saya, saya membuka kelas sekadar 2-3 orang tetapi tidak bertahan lama. Ini kerana komitmen kerja dan keluarga saya agak menyukarkan saya mengendalikan kelas mingguan.

Barulah saya tahu, betapa sukarnya kehidupan guru Azlan. Selasa petang kelas di MAS Subang, Selasa malam kelas di Sg Buloh, Rabu tengah hari kelas di PERKESO Jalan Ampang, Rabu malam kelas di Setapak, Jumaat malam di PERKESO lagi. Bila masanya bekerja menerbit majalah dan berkeluarga? Hampir tiada. Kini sudah ada kelas di UPM dan KLCC. Guru Azlan masih turun secara peribadi untuk mengajar.

Jika mengajar, sudah tentu terpaksa bersenam juga. Manusia digalakkan bersenam secara intensif tiga kali seminggu selama 30 minit minima. Tetapi guru Azlan sudah melangkaui itu berkali ganda. Hampir setiap kali saya menelefonnya, beliau mengaku letih, tetapi masih bersemangat.

"Kenapa abang Lan buat macam ni pada diri?," tanya saya.

"Abang Lan kena buat. Sebab tak ada orang lain buat," jawabnya. Walaupun beliau tidak menyindir, tapi hati tetap terasa. Saya terdiam kerana memang tiada jawapan.

Hairan atas sikap membakar diri. Namun, ramai yang tidak mengetahui. Semasa menerbitkan SB dan mempromosikan ST, beliau pernah mendapat tawaran lumayan menjadi pembantu peribadi seorang ahli politik. Beliau tolak. Abangnya, Datuk Azman Ghanie, pemilik Kolej Shahputra juga menawarkannya gaji yang berganda untuk bekerja dengannya: "Tak payah pening kepala dengan majalah tu". Beliau ditawarkan jumlah yang besar untuk kembangkan ST di luar negara. Beliau tolak.

Mungkin selepas terbit artikel ini, beliau akan telefon saya. Saya bakal dimarahi. Biarlah. Kalau beliau tidak hendak beritahu, biarlah saya beritahu, betapa besarnya pengorbanannya buat silat.

Silat? Bukankah ini cerita senaman? Sudah mulakah kita melupakan asal-usulnya?

"orang Melayupun ada juga ya senaman sebegini hebat! tak sangka!"

"rupanya wujud gak senaman melayu nih yer...."

Ini antara komen-komen yang ada di internet yang mengembalikan orang Melayu kepada budayanya. Silat juga begitu. Apabila mereka mempelajari ST, mereka secara tidak langsung berjinak dengan silat, dan akhirnya berjinak kembali dengan budaya Melayu. Kelas UPM dahulunya memberi syarat ketat: "Kami nak belajar senaman saja tau. Silat tak nak"

Guru Azlan akur. Namun, semakin hari, semakin ada yang meminta hendak beli baju silat daripadanya. Tersenyum simpul orang tua itu. Kini, sudah menjadi lautan hitam. Dari ST ke Silat. Dari silat kepada diri.

Aduhai Silat.

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

04 Jun 2010

Senaman Warisan

Artikel di bawah ini ditulisi sahabat internet Ruslie Sophian mengenai pengalaman beliau mengamalkan senaman warisan Melayu. Sila lawati blognya di http://www.rusliesophian.com/ untuk mengenali dirinya dengan lebih rapat.

Pagi hari minggu biasanya masa yang terbaik kita tarik selimut. Selagi matahari tak tegap, kita tetap malas nak bangkit dari tidur. Tambah pulak bilik tidur berhawa dingin. Malam tadi ada yang pergi clubbing hingga dinihari baru tiba rumah. Hinggakan solat suboh pun boleh terabai. Itulah kebiasaan orang kita.

Tapi berlainan pula bagi sekumpulan warga tua kaum Cina ini. Daripada matahari belum naik lagi mereka sudah berkumpul di padang sekolah sebelah apartment yang aku diami. Dengan iringan muzik tradisional, mereka memulakan latihan senaman badan. Tapi aku kurang pasti jenis latihan senaman yang amalkan itu.

Daripada tinjauan rambang, terdapat beberapa jenis latihan senaman badan kuno kaum Cina ini. Salah satu yang paling popular ialah Tai Chi. Tapi dengar katanya sekarang ramai yang mengamalkan latihan senaman Qi Gong. Selain dari itu, ada juga Chi Kung, Chi Gung dan yang terbaru katanya Tai –Chi Chiuan.

Aku kurang pasti apa bezanya antara semua itu. Tetapi yang pastinya latihan senaman itu ialah untuk kesihatan badan. Di samping menguatkan badan, minda dan semangat kita yang pastinya ia memberi perjalanan darah yang baik dan mengekalkan kesihatan kita.

Itu sebab kalau kita tengok kaum Cina baik lelaki mahupun perempuan yang sudah berusia melebihi 70 tahun masih kuat berjalan dan berbasikal ke sana ke mari. Pernah aku naik teksi yang pemandunya sudah berusia 75 tahun.

Pada awalnya aku tertanya-tanya juga bagaimana kaum Cina yang sudah berusia masih sihat dan jarang kita dengar mereka dihinggapi penyakit seperti kencing manis, darah tinggi mahupun lemah jantung. Sedangkan orang kita usia belumpun mencapai 50 tahun ramai yang dihinggapi penyakit kronik.

Dalam kajian rambang aku yang tidak dibayar oleh sesiapa, maka sahlah kaum Cina ini dapat kekalkan kesihatan badan kerana latihan senaman yang mereka jalani.

Latihan senaman Qi Gong diasaskan daripada penggerakan haiwan dan alam. Justeru itu ia mampu memberikan kesihatan dalaman kepada badan kita. Latihan senaman yang diamalkan secara penafasan ini mampu mengurangkan stress dan meningkatkan tenaga dalaman kita. Apa yang pasti badan kita sihat dan tidak mudah dihinggapi penyakit.

Pergerakan lemah lembut Tai Chi pula lebih tertumpu ke bahagian leher dan belakang kita yang akan menguatkan pinggang dan jantung kita. Latihan ini sebenarnya boleh dilakukan di mana-mana saja. Baik di dalam rumah mahupun di pejabat. Tetapi warga tua Cina lebih gemar melakukan secara berkumpulan di padang.

Dalam hal ini sebenarnya orang tua-tua kita ada meninggalakan petua latihan senanam badan iaitu ‘Senanam Rimau’. Senanam ini adalah abdal dilakukan selepas solat suboh. Pergerakan badan dan penafasan ini mampu menguatkan buah pinggang, jantung dan meningkatkan peraliran darah. Secara tidak langsung ia menguatkan tenaga dalaman kita.

Cuma dalam hal latihan senaman ini bagi orang-orang tua kita amat kurang yang mengamalkannya. Maka tidak hairanlah ramai orang kita yang dihinggapi penyakit kronik. Kadang-kadang terasa sedih apabila mendapat tahu Datuk itu, Tan Sri ini dan Orang Kaya anu tu terlantar di IJN akibat jantung lemah atau tidak berfungsi.

Pak Badrul tu pulak setiap minggu terpaksa berulang-alik ke hospital untuk buat dialysis. Sementara Mak Bedah itu pula dengar katanya nak kena potong kaki akibat kencing manis. Kos rawatan ini pula bukan kecik anak. Kalau calang-calang orang memang tak mampu tanggung. Maka jalan terakhir minta bantuan untuk membiayai kos rawatan itu.

Bagi diri aku, aku bersyukur alhamdulillah kerana masih diberi kesihatan yang baik. Dalam pemeriksaan doktor juga aku tidak ada tanda-tanda penyakit kronik. Di usia ini aku masih mampu menunggang superbike jelajah Malaysia, pandu 4WD berhari-hari di hutan, masih boleh main golf 36 lubang satu hari.

Setiap kali ke kebun pula daripada pagi hingga ke petang masih mampu mesin lalang, pokok resam dan pokok senduduk yang cepat naik. Semuanya berpunca daripada latihan senaman sejak daripada usia muda hingga sekarang. Setiap awal pagi latihan senaman harimau ialah satu kemestian aku amalkan. Di samping jauh daripada penyakit, aku mampu kekalkan tenaga dalaman: tenaga batin. Itu penting bagi semua lelaki.

Dipetik dari http://www.rusliesophian.com/2010/senaman-warisan.html

03 Jun 2010

Langkah Senamku 3: Kegilaan Melayu

Apabila saya meluncur di Google membuat kajian mengenai senaman, sudah tentu antara kata kunci yang saya gunakan melibatkan 'senaman', 'tua', 'melayu', 'warisan', 'tradisi' dan lain-lain. Namun, seringkali, saya kecewa, marah, sedih, lucu dan kagum pada bangsa Melayu kita ini. Kerana jika anda menggugel 'Senaman Melayu', antara kata kunci yang menusuk mata pastinya berkaitan hal dalam selimut. Aduhai.

Apakah nasib bangsaku yang begitu lekap sekali dengan pertarungan ranjang? Sebagai seorang suami, saya tidak menafikan kepentingan kemesraan fizikal-emosi antara suami isteri, tetapi perhubungan itu adalah rahsia, sulit dan cukup intim. Sudah tentu ilmu dan kemahiran yang mengiringi hal itu turut penting dan rahsia juga.

Cukup mengecewakan, ialah apabila disuakan dengan Senaman Tua, antara soalan yang keluar dari mulut remaja dan budak universiti yang belum berkahwin, apalagi layak merasai nikmat halal pernikahan, adalah: "Wah, senaman batin ke bang?"

Ini yang buat saya nak naik berang, hendak menyepak dan menyepak, biar muka dan punggung sama merah.

Hari ini, saya melalui Lorong Haji Taib dan Jalan Amar yang gemilang di Kuala Lumpur sebagai pusat maksiat terampil. Hampir 16 tahun tidak saya laluinya, sejak seorang abang sepupu membawa kami sekawan meninjau bapok-bapok yang menghiasi malam di situ.

Hari ini, bapok-bapok itu sudah 16 tahun lebih tua, masih ada yang menyapa bertanya kalau berminat bermain teng-teng bersama-sama. Tidak ubah juga, pakcik-pakcik yang membuka meja menjual segala macam pil, serbuk, tanduk, kuku rimau, gigi gajah, pundi alien, alis predator, hidung freddie krueger dan entah apa lagi.

Mereka bermati-matian mahu kita percaya, dengan memakai barang mereka, harimau tidur mampu bangun mengaum dengan lebih gagah lagi. Berderet pakcik-pakcik tidak sedar diri ini membanjiri jalan itu.

Dahulu, mungkin saya terkejut. Tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, pakcik-pakcik ini sudah berani melangkah keluar dari pasar-pasar malam ke tapak yang paling aneh, hadapan masjid!

Sudah tentu ramai jemaah bertandang ke masjid kerana tidak mampu mengaum di rumah dan takut dibaham singa tua mereka. Ini adalah market yang cukup lumayan kerana mereka semua berkumpul di situ.

Maka, bisinglah pakcik-pakcik ini di luar masjid dengan gambar-gambar yang, dahulunya agak jinak tetapi kini adalah foto yang real: "Ini gambar pakcik punya nak. Tengok pakcik umur dah 60 tahun, tapi merahnya macam tomato" (actual dialog)

(Cukuplah di sini saja sebelum pembaca mula muntah membayangkan keadaan kami berdiri di sekelilingnya, ditemani beberapa gadis yang curious)

Kesimpulannya, bangsa saya sudah gila. Gila apa? Pandailah sendiri menjawabnya.

Semasa di sekolah, antara buku terhangat di pasaran adalah "Permata Yang Hilang" dan "Tongkat Nakhoda". Walaupun banyak terdengar, saya tidak sempat memilikinya sehingga terserempak di kedai buku mamak di Kuala Lumpur.

Sesudah membelinya, saya bawa pulang ke bilik asrama. Tidak sempat membeleknya, ia sudah hilang dikapur orang. Aduhai. Hendak menjadi jahat pun susah. Mungkin Allah selamatkan saya daripada bala teruna membaca ilmu terlarang.

Apabila sudah meningkat tua, sempat saya bersahabat (walaupun tidak berguru) dengan penulisnya, Ibnu Yusof yang saya gelar Ayahanda.

Rupa-rupanya banyak ilmu lama menetap di sanubarinya, dan banyak buku yang dikarangnya mengenai menjadi kaya, menjadi berjaya, bercinta dan lain-lain, tetapi tidak hangat di pasaran, malah orang tidak mengenali karyanya yang lain pun.

Apabila menceritakan kehilangan bukunya, beliau menghadiahkan Permata Yang Hilang versi tahun 2008. Saya simpan sebagai kenangan, kerana saya tahu, senaman yang terkandung dalamnya tidak padan diamalkan tanpa berguru, dan petua melayari hidup berkeluarga yang sudah guru-guru alimku berikan tidak habis dimakan, malah diamal pun banyak yang belum.

Pendek kata, berhati-hatilah dengan apa yang kita cari, atau apa yang kita hendaki, kerana niat tidak menghalalkan cara, dan setiap niat bersertakan amalnya.

Bak kata guruku, "Ramai yang mencari makan bukan sebab hendak kenyang, tetapi sebab hendak sedap".

Kenapakah kita bersenam? Untuk mencari kesedapan diri, atau untuk membahagiakan keluarga, atau untuk menuruti sunnah, atau mencari keredaan? Ini soalan kepada diri saya. Tumpanglah ambil jika mahu.

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

02 Jun 2010

Senaman Tua Promo Video

01 Jun 2010

ST@Balisong Player

Tulisan di bawah ini diambil daripada blog seorang sahabat seperjuangan, iaitu Jeff Davidson (Jaafar ibn Daud), cikgu muda Silat Kuntau Tekpi USA dan pengamal Senaman Tua. Beliau mempelajari asas ST daripada cikgu Omar Hakim dan sempat mengemaskan geraknya bersama saya sendiri. Di dalam artikel ini juga terdapat jawapan daripada saya mengenai ST yang pernah ditanyanya beberapa tahun yang lalu untuk kongsian bersama:
"In response to numerous requests from my students for more information on Senaman Tua, I offer the following brief explanation from our friend Mohd Nadzrin Wahab. As anyone who has been put into at least one full-body lock from Cekak or Silat Kuntau Tekpi can attest, it is murder on the joints. I liken Senaman Tua to 'yoga' for the joints. We have been doing it for 7 months, and I have seen remarkable results in my students strength and flexibility.

"By way of a personal testimony, in the summer of 2004 I tore the ACL in my right knee during a dumog match. After 3 months of physical therapy I decided not to have surgery, but the knee was obviously not fully functional. I learned Senaman Tua from Omar Hakim in April of 2005, and after a rigorous program of x2 per week for an hour my knee was stronger than it was before the tear - by July!

"I recommend either 15 minutes a day, or 1 hour twice per week. Maintain each exercise from 1 to 99 seconds, and remember Nafas Melayu...

Now from Brother Nadzrin:

SENAMAN TUA literally means Old Exercise but to do it justice, I prefer to translate it as Sagely Exercise. The word TUA in Melayu commonly means old in English. However, the difference between our cultures often miscommunicates the term. TUA comes from the Archaic Melayu/ Sanskrit word TUHA which means Prime. From this word comes TUHAN (God), TUA (Old), colours like BIRU TUA (Dark Blue), KETUA (Leader), PENGETUA (Principal) and many others.
In the Melayu culture, the old are revered for their wisdom and wide knowledge. Therefore, SENAMAN TUA means the knowledge of human exercises that have arisen out of hundreds of years of research and development, experimentation and testing. Each of them bear a deep amount of wisdom within them.
However, another interpretation of SENAMAN TUA as explained by its founder guru Azlan Ghanie is that it is a shortening of PETUA which comes from the Arabic word Fatwa. A fatwa is a conclusive decision or result of detailed research and development by a master in a particular field. For example, e=mc2 is a fatwa of Einstein who reduced the relationship of energy and matter into five symbols.
Therefore, the SENAMAN TUA is bound by a minimum of seven PETUA, Ruang, Titik, Alif, Lam Alif, Jantan Betina, Mata Angin and Jengkal. There are more but are merely extrapolations of the seven.
Dipetik dari http://balisongplayer.blogspot.com/2005/11/senaman-tua.html