25 Mei 2010

Kalau bagus, kenapa tak terkenal?

Ketika heboh kisah yoga diharamkan Majlis Fatwa Kebangsaan , tiba-tiba di forum internet, muncul nama Senaman Tua sebagai alternatif yang selamat untuk umat Islam di Malaysia amalkan, yang bebas dari perkara yang syirik.

Sejak itu, ramai yang bertanya, jika benar senaman Melayu ini bagus sangat, kenapa ia tidak popular?

Kebetulan pula, seorang sahabat menelefon saya bertanyakan hal yang berkaitan. Beliau menanya pendapat saya mengenai Poco-Poco kerana beliau hendak menulis artikel mengenai orang Melayu yang membelakangkan budaya sendiri. Saya menjawab, saya tidak pernah mengenalinya, mahupun mengalaminya.

Syukur kepada Allah kerana menciptakan YouTube menerusi makhluk Yahudinya, kerana terus saya dapat melihat apa gerak yang dimaksudkan itu. Sahabat yang jelas sedang teruja itu bertanya kenapa orang kita tidak mahu belajar tarian Ngajat, Joget atau yang kita miliki?

Terus saya bertanya, apakah nama langkah pertama dalam Ngajat, dan apakah pola tangan rangkap kedua dalam Joget? Diamnya dan diam saya menunjukkan, sebenarnya, kami juga tidak tertarik kepadanya.

Saya jelaskan, jika itulah Poco-Poco, maka saya pun akan tertarik mempelajarinya. Ini adalah kerana tariannya nampak mudah, ringkas dan berkesan (meminjam kata guru Dahlan, Silat Setiabakti).

Tanya saya lagi, apa faedahnya jika saya belajar Joget atau Ngajat? Adakah saya akan menjadi lebih sihat? Dapat sahabat? Dapat enjoy? Dapat kaya? Apa? Kami terdiam sekali lagi.

Hakikatnya, orang belajar Poco-Poco, dan diperluaskan di pejabat kerajaan, adalah kerana Poco-Poco mudah untuk orang yang tiada kecergasan tinggi, boleh berlatih bersama kawan-kawan dan ada ramai jurulatih kecergasan yang mampu membawanya dengan elok.

Teori ekonomi mengatakan bila ada permintaan, akan ada penawaran. Tetapi, jika tiada penawaran, bagaimana peminta hendak tahu produk itu wujud? Maka, di sinilah peliknya manusia, yang mana dicakup dalam satu ungkapan yang cukup bermakna: Tidak kenal, maka tidaklah cinta.

Bagi setiap perkara yang hendak berkembang ia memerlukan tiga perkara: Manfaat yang jelas, rangka warwaran (promosi lah) dan juara yang mewarwarkannya.

Jika produk itu tidak bagus, iklan dan promoter bagaimanapun takkan dapat melestarikan jualannya untuk jangka panjang. Jika ia bagus, dan ada iklan tapi tiada juara untuk menyokongnya dari segi testimoni atau mulut ke mulut, live shy, but don't want to die also. Jika produknya bagus, dan ada juara, tapi tiada promosi, maka lambatlah prosesnya.

Habis, tanyanya, kenapa Senaman Tua boleh berjaya? Berjayakah? Selepas 7 tahun baru 2010 hendak nampak taringnya. ST 'berjaya' kerana ia ada dokongan majalah SENI BELADIRI sebagai promoter, tetapi hanya baru-baru ini mendapat lebih dari seorang juara di kalangan jurulatih-jurulatihnya. Namun, perjalanannya masih jauh.

Mari kita muhasabah. Adakah benar maksim "bagus=mesti popular" itu benar? Saya akhiri dengan satu bandingan. Jika benar Islam itu satu agama yang hebat, kenapa orang tidak berduyun-duyun memeluknya? Ingatlah 3 serangkainya: manfaat, warwaran dan juara. Manfaat jelas ada. Apa yang tidak cukup?

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

Tiada ulasan: