29 Mei 2010

Senaman Kunci

Dalam Senaman Tua, wujud beberapa senaman yang saya anggap kunci kepada senaman lain. Ketika senaman lain menumpu hanya sebahagian atau sekumpulan otot badan, Senaman-Senaman Kunci ini menyenamkan dari hampir separuh hingga keseluruhan badan secara langsung dan tidak langsung. Namun, disebabkan ianya kunci, maka seringkali ia mempunyai bentuk yang ringkas atau tidak nampak keberkesanannya.

Daripada sukatan 27 asas Senaman Tua, saya anggap 4 daripadanya Senaman Kunci, yang jika diamalkan, mampu memelihara tubuh badan secara amnya daripada kelenguhan sendi, otot dan keletihan.

Senaman Kunci amat sesuai bagi mereka yang mempunyai anggota yang mengalami kesakitan yang jitu. Kesakitan itu menyebabkan ia tidak dapat disenamkan. Contohnya, sakit leher, sakit belakang, sakit bahu dan pelbagai lagi. Disebabkan bahagian-bahagian ini tidak dapat di'serang' secara langsung, maka kita anjurkan mereka mengamalkan senaman yang memberi kesan kepadanya secara tidak langsung.

Sebagai contoh, lazim diketahui di kalangan pengamal kecergasan bahawa masalah sakit leher bertaliarus daripada sakit belakang, sakit pinggang, sakit lutut dan sakit buku lali, cara jalan yang tidak berkesan atau postur yang salah. Senaman yang paling sesuai adalah senaman jenis tapak.

Inilah antara sebab guru silat dahulu amat menitikberatkan kuda-kuda atau tari silat yang bermain rendah, kerana ia adalah kunci kepada kesihatan tubuh menegak.

Nafas Melayu
Nafas ini, pada hemat saya, adalah raja kepada semua dalam Senaman Tua, kerana tanpa Nafas Melayu, semuanya menjadi senaman biasa saja.

Nafas Melayu dengan sendirinya menyenamkan paru-paru secara fisiologi - melatihnya memproses lebih banyak oksigen, diafram, perut, usus, otot rusuk, pinggang, tulang belakang, belikat dan leher.

Namun, senaman yang dialami adalah amat halus dan beralun, hinggakan sekiranya tidak mengamalkan pecahan khusus senaman, mungkin tidak akan merasai perbezaan sebelum dan selepasnya.

Disebabkan kehalusannya itulah, saya sendiri mengambil masa hampir 13 tahun untuk mula memahami kegunaan dan keberkesanannya. Hasilnya, saya pernah menggunakan kaedah ini untuk menyelesaikan masalah stres, gigi sensitif, badan kesejukan, sakit kepala dan bermacam lagi.

Tapak 9
Amalan senaman ini secara konsisten mampu memelihara setiap sendi yang wujud secara menegak di kaki dan tubuh badan. Tapak kaki merupakan penanggung beban bagi keseluruhan badan, maka apabila tapak kaki bergerak, sendi tapak, buku lali, lutut, kelangkang, pinggang, tulang belakang dan leher harus bergerak dan membetulkan posisinya untuk memastikan tubuh tetap seimbang.

Hasilnya, setiap sendi diurut secara kasar dan halus dan semakin atas posisinya pada tubuh, semakin halus urutannya. Ini cukup sesuai kerana tulang belakang dan leher tidak wajar mendapat hentakan atau gerakan yang mengejut dan keras. Ia hanya memerlukan riadah dan didikan untuk mengekalkan postur.

Saya sendiri pernah terponteng kelas Lok 9 dan Senaman Tua sepanjang 6 bulan, tetapi hari saya hadir kembali, rakan sekelas memberi komen bahawa saya tidak pancit dan masih boleh melengkapkan senaman dan tari rendah. Mereka menjangka saya tetap berlatih Senaman Tua di rumah sepanjang 6 bulan itu.

Ada benar dan silapnya. Memang saya berlatih, tetapi hanya Tapak 9.

Teratai
Teratai atau juga digelar Tari Piring atau Tari Lilin di kawasan pedalaman merupakan senaman yang mengaktifkan setiap sendi jari, pergelangan tangan, siku, bahu, belikat tulang belakang dan belikat.

Pengamalan harian Teratai boleh memudahkan pergerakan bahagian tubuh atas dan secara tidak langsung membantu pernafasan dan postur.

Mengikut cikgu Eliza Hafiz yang kini mendalami ijazah kedoktoran Fisioterapi, ketika beliau menjalani latihan praktikal di Hospital Besar Kuala Lumpur, beliau pernah menyarankan Teratai kepada pesakitnya.

Beliau mendapati Teratai Dalam mampu memulihkan pesakit dari masalah Tennis Elbow dan Teratai Luar pula memulihkan Golfer's Elbow.

Pengalaman saya juga, Teratai banyak membantu pesakit dengan kesulitan Frozen Shoulder, Stiff Neck, Carpal Tunnel Syndrome dan sendi tanggal.

Sepanjang saya bersilat, saya pernah mengalami dislocated shoulder pada kedua-dua bahu, dan masalah menimpa akibat ia tidak sembuh seperti sediakala. Setiap kali cuaca sejuk, saya bahu akan terasa berangin dan sejuk yang mencucuk.

Teratai inilah juga yang menjadi sebab ia sembuh sepenuhnya.

Tampar Anak Beruang
Jika Nafas Melayu merajai kesemua senaman, Tapak 9 merajai senaman kaki dan Teratai merajai senaman tangan, maka Tampar Anak Beruang yang terkandung dalam senaman Bilas Tangan saya anggap sebagai penghubung antara ketiga-tiganya.

Ini kerana ia melatih pengamal menyampaikan tenaga gerak daripada tapak kaki ke hujung jari dalam satu gerak yang mengalir tanpa putus. Latihan sebegini menggabungkan ketiga-tiga senaman awal tadi dan mampu menyenamkan dan mendidik kesemua sendi kaki, kesemua sendi tangan, kesemua sendi tubuh dan leher.

Ia juga meningkatkan daya stamina dan kekuatan kardiovaskular apabila dilakukan secara laju dan berterusan. Ia membina ketajaman berfikir dalam kalut dan menyeragamkan koordinasi seluruh badan.

Kesimpulan
Maka, secara teorinya, sekiranya kita hanya mengamalkan keempat-empat Senaman Kunci ini, tidak mustahil kesihatan dan kecergasan am kita akan terpelihara untuk jangkamasa panjang. Daripada kita memonteng langsung kelas senaman disebabkan "terlalu banyak senaman" atau "terlalu letih membuatnya", maka sini ada satu pilihan mudah untuk menjaga diri.

Ia boleh dilakukan di mana-mana, pada bila-bila masa tanpa pakaian, tempat atau keadaan yang khusus.

Daripada 27 dikuncikan menjadi 4. Jika itu pun tidak mampu, maka tiada siapa lagi yang dapat menolongnya.

Tiada ulasan: