20 Mei 2010

Adakah Senaman Tua merbahaya?

Di dalam bidang kecergasan, terdapat satu kerisauan bahawa sesetengah senaman yang diamalkan adalah merbahaya pada jangka masa panjang kepada badan manusia. Kerisauan ini bermula pada tahun 1980-an apabila Amerika Syarikat tiba-tiba sedar senam dan mulalah bertebaran video aerobik merata-rata, yang paling popular oleh Jane Fonda.

Malangnya, kebanyakan daripada 'jurulatih' ini tiada tauliah dalam asas kecergasan langsung dan menyebabkan gerakan yang entah apa-apa menjadi amalan suri rumah seluruh negara! Hasilnya, kecederaan dan kesulitan kesihatan melampau melanda Amerika Syarikat.

Rentetan daripada itu, lebih banyak fokus diberi kepada sains gerakan manusia dalam kesukanan, dan bidang yang dahulunya tidak popular menerima tumpuan daripada orang biasa. Maka, segala senaman yang menjadi amalan biasa dalam sukan diperhalusi dan didapati, ada antaranya sememangnya merbahaya diamalkan.

Satu perubahan yang nyata, ketika saya bersekolah, guru pendidikan jasmani dan kecergasan saya, (mendiang) Mr Tan Kim Beng mengajarkan senaman golek kepala, pusing lutut dan pusing buku lali yang sudah bertahun kami amalkan daripada sekolah rendah. Selepas beliau pulang dari satu kursus kecergasan, langsung mengubah cara kami bersenam sebelum bersukan.

"Cara lama tu merbahaya," katanya. Terdetik pula dalam hati, kalau merbahaya, kenapa diajarkan di sekolah kerajaan? Jawapan yang diberi, Malaysia banyak ketinggalan dalam teknologi kesukanan. Ketika itu, saya cukup malu mengaku Melayu. Sedih. Dalam hal senaman pun kita ketinggalan.

Sehinggalah saya bertemu Senaman Tua.

Tanggapan pertama, sudah tentulah ST dibelenggu masalah sama, kerana tidak mendapat manfaat daripada kajian saintifik. Mesti banyak senaman merbahaya. Malah, pernah beberapa jurulatih kecergasan pernah membuat kenyataan sebegitu kepada saya sendiri.

Mereka tetap mempertahankannya, walaupun saya menyatakan tidak pernah mengalami apa-apa masalah, dan tiada anggota kelas saya yang cedera. Sehingga kini, di internet, belum ada anti-testimoni yang menyalahkan ST atas keadaan mereka.

Dalam mengajar dan mengamal, lama-kelamaan saya mendapat jawapannya. Apa beza ST dan senaman moden? Apa yang ada pada ST yang tiada atau tidak jelas pada senaman moden? Satu sahaja perkataannya: Petua.

Bagi mereka yang belum mempelajari ST, belum tentu memahami apa maksud ayat di atas, maka untuk memahaminya, ambillah rasa, atau lebih baik, bergurulah.

Petua adalah pemandu, pembimbing, pengiring dan pengawal kepada pengamal daripada segala cedera yang mungkin berlaku dalam kelas latihan. Sekiranya jurulatih dan pengamal menuruti petua dengan betul, sudah tentu tiada kecederaan akan dialami.

Sehingga kini, dalam kelas saya, saya menurunkan pelbagai petua yang diberikan guru Azlan, tetapi dalam itu juga, saya memadukannya dengan pemahaman fizik, biologi dan psikologi yang saya faham. Saya biasa memperturunkan apa yang saya namakan sebagai 7 Petua Gerak: Ruang, Titik, Alif, Lam Alif, Jantan Betina, Mata Angin dan Jengkal.

Daripada kesemua ini, satu petua yang merajai semuanya adalah Nafas Melayu. Pengamal diajar cara bernafas dahulu dan menggunakan nafas itu untuk mengukur gerak pada diri sendiri, mengenali badan sendiri, mencari kelemahan dan kekuatan, membetulkan imbangan dan tekanan, supaya gerak itu menjadi halus.

Sebenarnya jika diikutkan, kesemua senaman di dunia, termasuk ST adalah merbahaya. Yang diperlukan adalah panduan. Tetapi timbul pula soalan, bagaimana kita sebagai jurulatih hendak mengetahui apa yang betul dan apa yang salah?

Hari ini, saya menerima email daripada sahabat seperjuangan, juga jurulatih ST. Beliau bertanya:

"Salam Nadzrin, dalam melakukan ST, apa yang membahayakan pengamal? Adakah pengamal baru sebulan ST, kita suruh buat Lok 1 senafas itu bahaya pada jantung atau paru-paru mereka? Sebab dalam kelas saya ada yang nak pitam bila buat ST. Orang lain ok saja. Pernah saya ajar seorang itu senaman kempis perut, terus dia muntah penuh di sinki belakang, sampai hari ini saya tak tahu kenapa. Adakah kesilapan saya sendiri?"

Tanpa dapat bertemu dengan kedua-dua orang yang dimaksudkan itu, saya sendiri tidak dapat memberi kesimpulan. Tetapi, mengikut pengalaman pada diri dan mengajar, kepitaman adalah gejala beberapa perkara:

  • Bekerja dalam pejabat dalam hawa dingin dan kurang mendapat udara segar
  • Bekerja di Kuala Lumpur dan sering terdedah kepada udara tercemar
  • Bekerja atau bergaya hidup stres yang tinggi, sehingga pola pernafasannya sudah tidak lazim.
  • Mempunyai masalah kesihatan yang berkaitan pernafasan dan otak
  • Tiada kecergasan diri (bukan pesilat atau atlit)
Tugas jurulatih di sini adalah memberikan kelonggaran kepada pengamal supaya mengambil tiga nafas atau dua nafas semasa Lok 1. Kebiasaan saya tidak akan memberikan sesiapa menjalankan Lok 1 Senafas selagi tidak cukup 3 bulan berlatih.

Apabila guru Azlan mengajar, kadangkala beliau akan membenarkan yang lebih awal daripada itu, tapi saya bukan guru, maka saya lebih berhati-hati. Tiga bulan bermaksud, tiada ponteng. Sekiranya beliau tiada penyakit, maka kemungkinan besar adalah disebabkan pola pernafasan yang 'lari' dan perlu diperbetulkan melalui pengamalan Nafas Melayu secara berterusan (bukan di kelas sahaja).

Perkara kedua, muntah. Antara kemungkinan yang ada:

  • Beliau baru sahaja makan dan tidak sempat mencernanya
  • Beliau masuk lambat ke kelas dan tidak membuat senaman Tapak yang awal, terus ke senaman yang sedang dipimpin jurulatih
  • Beliau mengempis dengan bersungguh-sungguh (semangat bersilat, kononnya)
  • Memang ada masalah atau penyakit pencernaan
  • Juga ada masalah stres dan pola pernafasan yang salah

Pelbagai kemungkinan yang ada. Tetapi, sekiranya dituruti petua yang diajar, insyaAllah, tiada masalah. Bagi mereka yang membaca artikel ini dan belum pernah mengikut kelas, maka petua-petua yang umum bolehlah digunakan.

Antaranya ialah: jangan bersenam padahal sedang kesakitan, jangan tidak berehat, jangan ulangi satu senaman banyak kali, jangan bersenam sambil lewa (tiada fokus), jangan paksa gerakan yang tidak selesa pada sendi, jangan terlalu gelojoh membuat pelbagai senaman dalam satu masa, mahirkan bentuk senaman itu dulu sebelum membuatnya dengan laju atau berulang-ulang dan jangan membebani otot melepasi hadnya.

(Sumber: http://sportsmedicine.about.com/od/injuryprevention/a/Unsafe_Exercise.htm)

Selain daripada itu, anda sendiri yang mengenali badan sendiri. Jika jurulatih menyuruh membuat satu gerakan yang anda belum mampu, jangan dipaksa diri. Bertatih dahulu, baru berlari. Jika jurulatih menghalang anda daripada mengikuti senaman yang diberikan kepada senior dalam kelas, maka turutilah larangan itu.

Sehingga kini, saya belum pernah cedera atau berjaya mencederakan sesiapa dalam mana-mana kelas saya menggunakan ST. Semakin sihat ada lah. Yang penting, sekiranya anda menuntut, tuntutlah daripada jurulatih yang bertauliah. Lebih baik ambillah daripada mata air yang masih hidup, masih mengajar dan masih gagah di Setapak itu. Jangan apabila sudah tiada baru hendak dicari.

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

1 ulasan:

abgcomei berkata...

saya sebagai pengamal urut tradisional sangat menghargai atas penghasilan buku senaman tua tersebut.....sangat membantu saya dan patient2 saya.......semoga akan lebih sukses di masa akan datang.....dan saya telah pautkan link website tuan ini di blog saya utk pembaca2 yg lain..... www.abgcomei.blogspot.com