24 Mei 2010

Sila dikhianati kerusi

Di kalangan pejuang warisan, mereka gemar melabelkan Melayu tidak sedar diri sebagai pengkhianat, pembelot dan bermacam lagi apabila diketahui mereka meninggalkan atau mengutuk warisan budaya Melayu itu sendiri.

Sebelum ini, saya tidak sempat menuduh sesiapa pun, sebab tidak jelas apa faedahnya menuduh. Namun, pada hari ini, saya dengan sukacitanya sudi menuduh seluruh rakyat Malaysia berbangsa Melayu (jika ada yang tidak berkenaan, saya mohon maaf dari awal) sebagai pengkhianat bangsa kerana meninggalkan satu warisan budaya yang cukup berharga: duduk bersila.

Adakah anda pendukung sila? Bagaimana hendak diketahui? Adakah anda, ketika hendak duduk bersila, terpaksa bertongkat dahulu dengan sebelah (atau dua-dua tangan), dan begitu juga apabila hendak bangun daripada bersila? Jika ya, kemungkinan besar, anda bukanlah daripada golongan kami, wahai pembelot.

Nadzrin, engkau dah betul-betul melampau kali ini. Ada ke aku tak duduk bersila, engkau kata aku pengkhianat? Lagipun, selama ini dari kecil, aku belajar di sekolah, di universiti, di kerja, semuanya duduk atas kerusi. Bila masa aku hendak bersila? Kalau nak tuduh orang, tuduhlah yang tak belajar silat, yang belajar beladiri lain, yang kutuk budaya sendiri. Yang itulah layak digelar pengkhianat!

Baiklah. Saya akur. Mungkin saya tersilap. Bukan anda yang salah. Sememangnya anda sentiasalah betul. Bukan anda yang pengkhianat, tapi kerusilah yang mengkhianati anda. Sejak British datang menjajah dan memperkenalkan kerusi secara berleluasa, sejak itulah juga orang Melayu sudah mula melupai sila.

Kerusilah yang mengkhianati anda. Kenapa? Kerana setiap kali anda mengadu sakit buku lali, sakit lutut, sakit pinggang, sakit belakang, sakit leher dan kadangkala juga, sakit kepala, salah satu daripada punca utamanya adalah cara anda duduk di atas kerusi.

Jika anda masih ada keluarga di kampung, pernahkah anda kenali seorang tua daripada generasi dulu yang tiada mengadu sakit pinggang, malah masih mampu berkebun sehingga ke hari tuanya? Jika ada, maka saksikanlah bahawa manusia sebegitu tidak melazimi duduk di atas kerusi, dan jika betul dia melaziminya, maka saksikanlah bahawa badannya sudah terdidik halus oleh sila yang kita lupai itu.

Di Barat, ilmu memelihara kesejahteraan pekerja di pejabat digelar ergonomics, dan antara saranannya ialah cara duduk yang betul di atas kerusi, cara betul menggunakan tetikus, cara betul menghadap komputer dan lain-lain lagi.

Namun, proses pendidikan kembali tubuh yang terdapat dalam Senaman Tua tidak memerlukan saranan daripada luar, tetapi pengamal yang mengamalkannya dengan betul dan menuruti petuanya, akan kenal bagaimana mengekalkan postur dalam keadaan berdiri, duduk, mengangkat bebanan, mencangkung dan pelbagai lagi aksi yang tidak wajar dirakamkan di sini.

Antara yang paling mujarab, adalah Sila Pendekar (sila lihat gambar sila di atas). Sila Pendekar memperkenalkan pengamal kepada tapak kaki, buku lali, lutut, peha, kelangkang dan pinggangnya, jika dia belum pernah berkenalan dengan mereka.

Sila Pendekar mendidik pengamal mengimbangkan badan dan memindahkan bebanan kepada otot yang betul menggunakan posisi kaki yang betul. Maka, daripada posisi berdiri, pengamal diajar untuk duduk terus ke dalam lipatan sila, tanpa bertongkatkan tangan atau jatuh bagaikan cempedak busuk.

Kemahiran diraih apabila pengamal mampu berdiri daripada sila dan duduk kepada sila dalam keadaan terkawal, boleh berhenti di tengah-tengah, atau berhenti berkali-kali atau kekal dalam satu hentian tanpa mudah lesu. Itulah kemahiran.

Tetapi, kepakaran. Ah! Kepakaran itu suatu perkara yang cukup indah ditontoni. Ketika mengikut rombongan majalah SENI BELADIRI mencari seorang guru tua di Maran, kami terserempak dengan Haji Mustaffa Ibrahim, seorang guru Silat Menanti berumur 66 tahun yang mempersembahkan sebuah sembah raja.

Beliau duduk bersila dan bangun sejengkal, masih dalam keadaan bersila, berpusing atas silanya 360 darjah untuk kembali bersila di atas lantai. Disebabkan beliau memakai kain pelekat, dan kakinya terlindung, maka tergamam kami kerana bagaikan beliau terbang ke udara. Begitu halus dan terkawal geraknya.

Sejak kejadian itulah, pengamal ST gigih berlatih Sila Pendekar, kononnya hendak menjadi seperti Haji Mustaffa. Perlukah kita menunggu ke umur 66 untuk menjadi pakar? Jadi, apa tunggu lagi? Silalah.

Original Article by Mohd Nadzrin Wahab

1 ulasan:

Mohd Nadzrin Wahab berkata...

Warning: sitting can ruin your medal hopes

For the dedicated amateur athlete or club sportsperson, life is a juggling act between the demands of family/home, work and sporting ambition. And it’s easy to forget how much those other elements of life can impact upon sporting progress and the ability to excel.

In Sports Injury Bulletin, physio Sean Fyfe posts a reminder about the potential adverse consequences of the sedentary day job, whether it be long hours in traffic jams driving a delivery truck or long hours hunched over a lap-top researching legal precedent for a client.

Through two illustrative hypothetical cases – Jack the delivery man and marathon runner, and Denise the lawyer and triathlete – Sean looks at some typical problems of sitting, and how to correct them.

What’s wrong with sitting? Typically, Sean says, the sports therapist might expect to see:

* tight hip flexors, hamstrings, calves
* tightness through the external hip rotators, leading to restriction in hip joint range
* limitation of lumbar spine extension
* stiff thoracic spine
* protracted and elevated scapulas with weak lower trapezius and serratus anterior
* tight and weak posterior rotator cuff
* poked chin posture with associated weak deep neck flexors and overactive upper trapezius, levator scapula and rhomboid muscles.

“Prolonged sitting has also been linked to acute muscle strains in dynamic sports, in particular hamstring strains,” Sean writes. “The lumbar spine stiffness associated with sitting leads to altered neural input into the posterior thigh, the theory goes. This can manifest as increased muscle tone of the hamstrings, which will alter the length-tension relationship and increase the risk of strain.”